Jag har lagt upp en PDF med essän “Boken som händelse – Adam Helms och svensk marknadsföringshistoria” som publicerats två gånger av Stockholms universitets-bibliotek, senast i Always on the hunt: Adam Helms Lecture 20 år. Den dansk-svenske förläggaren Adam Helms var en av de viktigaste marknadsföringspionjärerna inom den svenska bokbranschen. Min text handlar om hur han förvandlade böcker till händelser för att skapa framgångar (jag har också skrivit om konceptet här). Jag försöker skriva något som både är förlagshistoria (främst om Forum), men som också berättar om hur modern marknadsföring/reklam/public relations kom till Sverige.
-
Senaste inläggen
- Föralinjen som oavsiktlig jordkonst
- Recension: Roland Paulsen, ”Tänk om: en studie i oro” (2020)
- Roland Paulsen, Jean Rhys och Bernard Stiegler
- Recension: Stefan Jonsson ”Där historien tar slut”
- Från Stefan Jonsson till Evelyne Grossman
- Senare inlägg – från externaliserad mage till magkänsla
- Mörker, undergång och… Gnesta skärgård
- Natur är historia
- Senare texter, från europavandringar till arbetskritik
- Senare texter, från Rachel Carson till Zygmunt Bauman
Kategorier
Sök